reklama

Diametrálny pohľad na náboženstvo a cirkev cez prizmu Chatrče

Nedávno som dočítal knihu Chatrč od Williama Paul Younga. Nie je to síce kniha, ktorá by vo mne vyvolala zvlášť silné emócie, ale je tam zopár zaujímavých pasáží a myšlienok, ktoré stoja za zmienku.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

Nič nové nepoviem, keď budem teraz venovať pozornosť udalosti, ktorá prebehla vo väčšej miere aj v médiách. Pripomeniem teda nedávnu aféru odchodu Mariána Balázsa z radov kléru a jeho následné obsadenie novej pozície, ako vedúceho poradcu v oblasti cirkvi a médií u premiérky Ivety Radičovej. Marián Balázs údajne odišiel pre jeho nespokojnosť s cirkevnými predstaviteľmi a katolíckou cirkvou celkovo, čo samozrejme vzbudilo medzi hodnostármi cirkvi silné vášne a pobúrenie nad konaním Balázsa. Cirkevná vrchnosť sa začala okamžite angažovať vo svojej obhajobe a zbiehať sa ako supy na zdochliny a hľadať a posudzovať chyby a dôvody Balázsovho odchodu a to samozrejme tak, aby cirkev samotná bola len nevinnou obeťou a Balázs odsúdenia hodným lotrom. Tu platí, že: „Náboženstvo musí uplatňovať zákon, aby získalo moc a kontrolu nad ľuďmi, ktorých potrebuje, ak chce prežiť.“ (W.P.Young, Chatrč, str.156) a tieto: „Zákony a pravidlá dodávajú ľuďom moc súdiť druhých a nadraďovať sa nad nich. Veríme, že žijeme podľa vyššieho štandardu ako tí, ktorých súdime. Vynucovanie pravidiel, najmä v ich najjemnejších formách, akými sú zodpovednosť a očakávanie, je márnym úsilím vytvoriť z neistôt istoty. Pravidlá nemôžu priniesť slobodu; majú len moc súdiť a obviňovať.“ (W.P.Young, Chatrč, str.155)

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Namiesto toho, aby cirkev súdila a obviňovala iných, by mala naopak zaostriť pozornosť práve na seba a pýtať sa, prečo tak konal Balázs a okrem neho aj veľa ďalších pred ním a bude ich ešte mnoho aj po ňom. Prečo vystúpilo z radov katolíckej cirkvi toľko veriacich, keď prepukol obrovský škandál v roku 2004 v rakúskom kňazskom seminári v Sankt Pöltene, kde sa medzi kňazmi a seminaristami natáčali homosexuálne porno videá? Katolícku cirkev vtedy opustilo až takmer 45-tisíc ľudí, čo bolo najviac od druhej svetovej vojny. Ja sa teraz pýtam, či je skutočne súčasťou formovania a výchovy zo strany katolíckeho duchovenstva homosexualita, pedofília a iné sexuálne a násilné deviácie? Ďalej sa pýtam, či je všetko s kostolným poriadkom, keď cirkev netransparentne narába s finančnými dotáciami od štátu? Toľko korupčných škandálov a sprenevery štátnych peňazí v cirkvi a s tým súvisiace netransparentné nakladanie a rozšafnosť hodnostárov a najmä bývalého arcibiskupa Jána Sokola, ktorý až neuveriteľne dlho si šafáril na arcibiskupskom úrade v Trnave a chechtal sa do tvárí veriacich, tým jeho typickým arogantným úsmevom, svedčí, že asi nie všetko je v poriadku a na správnom mieste. Na úrade a v ľuďoch zostane Sokol zapísaný, len ako komunistický pohrobok a zradca všetkých ideálov. O Vatikáne, ako bašte katolíckej cirkvi sa už veľmi dlho hovorí, že ma blízko k mafii a že v jeho bankách sa perú špinavé peniaze.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Teológ Miroslav Kocúr sa v istom periodiku vyjadril, že: „Cirkev, ktorú som poznal, mi cielene zatajila svoje chronické choroby - túžbu po moci za každú cenu, neochotu hľadať pravdu, neprijateľné morálne kompromisy a všeličo iné.“ Chatrč sa dokonca pozerá na otázku náboženstva ešte kritickejšie: „Náboženstvo, politika či ekonómia, je ľuďmi vytvorená trojica hrôz, ktoré plienia zem a zavádzajú. Jednoducho povedané, tieto hrôzy sú nástrojmi, čo mnohí používajú na upevnenie ilúzií o bezpečí a svojej nadvláde. Ľudia sa boja neistoty, boja sa budúcnosti. Všetky tieto inštitúcie, štruktúry a ideológie sú márnym úsilím vytvoriť určitý pocit istoty a bezpečia tam, kde nič podobné nie je. Všetko je to lož. Systémy nemôžu nikdy zaistiť bezpečie.“ (W.P.Young, Chatrč, str.137)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ešte na záver by som chcel povedať, že posudzovanie a odsudzovanie iných zo strany cirkvi je nanajvýš pokrytecké a len slepý so zatemnenou mysľou by to nevidel a „veriacich, ktorí sa prestávajú stotožňovať s oficiálnymi cirkevnými postojmi, je čoraz viac. Pre nich môže byť rozhodnutie Balázsa potvrdzujúcim hlasom, že v cirkvi naozaj nie je niečo v poriadku.“ (SME, 31.júl 2010) Takže cirkev predtým, ako ukáže prstom a pomenuje zradcu, nech sa najskôr zamyslí nad tým, kto zradil ako prvý.

Dominik Marko

Dominik Marko

Bloger 
  • Počet článkov:  16
  •  | 
  • Páči sa:  0x

V podstate som človek z ľudu, teda jeden z mnohých. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu