reklama

Majster imaginácie Tim Burton

V tomto svojom článku teraz predstavím osobnosť umelca, s ktorým som sa stotožnil už od svojho detstva. Svet Tima Burtona sa stal neoddeliteľnou súčasťou môjho sveta.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (9)
Tim Burton
Tim Burton 

Burtonova estetika mi bola vždy veľmi blízka a jeho stvárnenie silne romantizujúcich hrdinov - outsiderov, tzv. vydedencov spoločnosti, ktorí sú symbiózou opustených samotárov a excentrických introvertov, sú vlastne vyjadrením Burtonovho alter ega. Burton ponúka žriedlo imaginácie a krásne podivných snov. Ponorme sa teraz nachvíľku do tohto mimoriadneho sveta Tima Burtona.

Timothy Walter Burton sa narodil 25. augusta 1958 v Burbanku v Kalifornii v Spojených štátoch. Je známy filmový režisér, producent, scenárista a osobitý umelec. Slávny sa stal vďaka jeho temným a ponurým snímkom, ako Beetlejuice, Edward Scissorhands, Sleepy Hollow či Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street, ale aj pre jeho blockbustery, ako Pee-Wee's Big Adventure, Batman, Batman Returns, alebo jeho remake filmu Planet of the Apes. Burtonov prvý krátkometrážny film, ktorý vytvoril, bol na 8 mm filme bez zvuku a dal mu názov The Island of Doctor Agor. Nakrútil ho, keď mal iba 13 rokov. Tim študoval na Burbank High School, ale nebol zvlášť dobrý študent. Burton bol veľmi individualistická osobnosť uzavretá do svojho vlastného sveta a našiel svoje potešenie v maľbe, kreslení a sledovaní jeho obľúbených filmov. Jeho tvorba je práve ovplyvnená jeho obľúbenými hororovými a sci-fi snímkami z detstva, ktoré vyrábala Hammer Film Productions, potom tvorbou Raya Harryhausena a predovšetkým Vincenta Pricea. Burton vyrastal v losangeleskej štvrti Burbank, kde majú svoje štúdiá spoločnosti Disney, Warner a Columbia. Študoval na California Institute of the Arts a podarilo sa mu zapojiť sa do tamojšieho programu trikových filmov, vďaka čomu sa čoskoro dostal do styku so štúdiom spoločnosti Disney, ako kreslič na animovanom filme The Fox and the Hound (1981). Tu sa mu ušlo predovšetkým kreslenie scén s líštičkou, následkom čoho sa „cute little foxes“ odvtedy stali predmetom jeho osobnej nenávisti.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Oficiálna filmografia Tima Burtona sa začína datovať práve rokom môjho narodenia 1982. Predtým mal už na konte zopár študentských krátkych filmov a snímkov natočených v jeho detstve. Rok 1982 mu priniesol prvý snímok natočený práve pre Disneyho štúdiá s názvom Vincent. Je to hold a pocta jeho obľúbenému kultovému hercovi Vincentovi Price-ovi. Jedná sa o krátkometrážny čiernobiely kreslený a bábkový animovaný film, s elegantným predstaviteľom z hororových filmov, ako rozprávačom príbehu. Rozprávka odkazuje aj na diela Edgara Allana Poe-a Zánik domu Usherovského či Havran. Rovnako na čiernobiely materiál nakrútený nasledujúci film Frankenweenie (1984), taktiež pre Disneyho detský kanál, parafrázuje film The Bride of Frankenstein (Frankensteinova nevesta, James Whale, 1935). Tieto prvé Burtonove snímky pre Disneyho, skôr než uznanie, však vzbudili údiv a bez problémov zmizli v archíve. Polhodinový film Frankenweenie zodpovední vtedy označili za pochmúrny a pochybný z pedagogického hľadiska. O rok neskôr prišla už Burtonova chvíľa realizovať svoj prvý celovečerný film. V 80-tych rokoch bol v Amerike uznávanou persónou vo svete komikov Paul Reubens, ktorý angažoval Burtona ako režiséra svojho filmového debutu určeného na premietanie v kinách. Film Pee-Wee's Big Adventure (Pee-Weeho veľké dobrodružstvo, 1985) zaznamenal v Spojených štátoch prekvapivý komerčný úspech, a to v neposlednom rade aj vďaka popularite jeho hlavného predstaviteľa. So svojimi televíznymi šou The Pee-Wee Herman Show a Pee-Wee's Playhouse patril Paul Reubens v rokoch 1980 až 1991 k najobľúbenejším komikom Spojených štátov. Vo filme Tima Burtona je Pee-Wee na vrchole svojej popularity. Sú tu použité všetky možné i nemožné prístupy a prostriedky, citácie aj sebacitácie, klišé a nedokonalé kópie, autor využíva všetko, čo sa dá využiť zo základnych fondov filmu, televízie, ale aj vlastnej šou. Svet je tu more zložené zo znakov a kódov a Pee-Wee Herman je jeho postmoderným klaunom. Tak sa Timovi Burtonovi podarila nielen úžasná komédia, ale zároveň držal aj krok s dobou. Nasledujúca pochmúrna komédia Beetlejuice z roku 1988 zaznamenala taktiež obrovský komerčný úspech a predovšetkým po filme Batman z roku 1989 uvoľnili Timovi Burtonovi priestor hollywoodske štúdiá, čo mu umožnilo sa konečne samostatne realizovať. V roku 1990 Burton nakrútil jeden z mojích najobľúbenejších filmov Edward Scissorhands (Nožnicovoruký Edward) v hlavnej úlohe s Johnny Deppom. Hrdina filmu Edward nie je tak úplne človek aj keď sa chová ľudskejšie, ako väčšina ľudí. Edward je výtvorom starého vynálezcu, (ktorého si ešte stihol zahrať vo svojej poslednej filmovej úlohe Vincent Price), ktorý však zomrel skôr, ako ho stačil dokončiť a nahradiť tak dômyselnú zostavu ostrých britiev a nožníc za ľudské ruky. Edward zostal úplne sám v chátrajúcom zámku na opustenom návrší, kde ho po dlhom čase náhodou objavila podnikavá Peggy a vzala ho so sebou do mesta. Edward si veľmi skoro získa náklonnosť, uznanie a obdiv svojím strihačským umením. Zamiluje sa do krásnej Kim (Winona Ryder) a tak ako rýchlo získal obdiv, tak ho rýchlo aj postupne stráca pre ľudskú závisť a zlobu. Edward je typickým prototypom burtonovského romantického hrdinu, ktorý končí svoju púť vo vlastnej samote a opustenosti s nenaplnenou láskou. V roku 1992 prišiel Burton s pokračovaním filmu Batman s prívlastkom Returns (Batman sa vracia). O tom, aká je vzdialená Burtonova surreálna estetika od mainstreamu, svedčí už aj samotný úvod tohoto filmu s dojčaťom pohodeným v kanalizácii. Nájdu a vychovajú ho tučniaky, ktoré tam žijú. Expozícia vysvetľuje pozadie a motív deja (nenávisť voči spoločnosti) Batmanovho protihráča Tučniaka (Danny DeVito). V skutočnosti sa možno na Burtonove filmy o Batmanovi s ich komiksovou skreslenosťou pozerať aj ako na abstraktné rozpravy o vzťahu jednotlivca a spoločnosti, moci a násilia. V roku 1993 vytvoril Burton svoj úspešný bábkový animovaný film The Nightmare Before Christmas (Predvianočná nočná mora), kde prenechal režijnú taktovku Henry Selickovy, s ktorým sa poznal ešte zo spoločných študentských čias. V roku 1994 nakrútil Burton film Ed Wood, ktorý mu priniesol aj nomináciu na cenu akadémie. Burton v ňom podáva svojským štýlom bizarné životné osudy béčkového režiséra Edwarda D. Wood, Jr., ktorý sa stal najhorším režisérom všetkých čias. O dva roky uzrelo svetlo sveta ďalšie dielo Tima Burtona, ktoré zaznamenalo prvé kritické ohlasy Mars Attacks! (Mars útočí!, 1996). Ďalšia filmová lahôdka od Burtona vznikla v roku 1999 Sleepy Hollow (Ospalá diera), ktorá bola nakrútená na motívy gotickej poviedky The Legend of Sleepy Hollow od predstaviteľa americkej literatúry romantizmu Washingtona Irvinga. V roku 2001 prišiel Burton s remakeom filmu Planet of the Apes (Planéta opíc), kde do hlavnej úlohy obsadil Marka Wahlberga. Rok 2003 priniesol ďalší Burtonov mimoriadny skvost, film Big Fish (Veľká ryba). Príbeh filmu pojednáva o vzťahu syna a otca. Hlavný hrdina Edward Bloom (Ewan McGregor a Albert Finney), bol vždy mužom plným dobrodružstva a veľkého optimizmu za každých okolností. Svoje ohromné tajomstvo života teraz zanecháva svojmu synovi Williamovi (Billy Crudup). William svojho otca spoznáva skrze (ne)uveriteľné historky a spomienky na úžasné dobrodružstvá a začína z nich skladať pravdivý obrázok života svojho otca. Will svojho otca najskôr nechápe, ale postupne začína rozumieť jeho životnému príbehu a dokonca ho začne sám dotvárať v jeho poslednej kapitole. Azda najviac vystihujú film slová, ktoré zaznejú práve z Williamových úst v závere filmu, ktoré hovoria o jeho otcovi: „Rozprával svoje príbehy toľko krát, až sa stal sám príbehom a ten po ňom žije ďalej a tak sa stane nesmrteľným.“ Plodným rokom pre Burtona bol určite rok 2005, kedy vytvoril svoj ďalší bábkový animovaný film Corpse Bride (Mŕtva nevesta). Tim Burton zasadil dej tohoto svojho animovaného filmu do jeho typického romantizujúceho viktoriánskeho obdobia 19. storočia, známeho predovšetkým vznikom a rozmachom gotickej literatúry, tak blízkej pre poetiku Tima Burtona. Námet vychádza zo starej rusko-židovskej ľudovej rozprávky, aj keď Tim Burton použil skôr reálie západu a dej zasadil do anglického prostredia. Mŕtva nevesta žánrovo patrí k rozprávke s prvkami drámy, niekde sa objavia aj muzikálové črty a predovšetkým zvolené prostredie je ideálne na sprostredkovanie, aj toho typického burtonovského čierneho humoru. Tento príbeh veľkej lásky spája v sebe ešte prvky hororovej klasiky a samozrejme typické morbídnosti charakteristické pre tvorbu Tima Burtona. V tom istom roku vznikol aj film Charlie and the Chocolate Factory (Karolko a továreň na čokoládu, 2005) na motívy trošku bizarnej rozprávky z pera majstra čierneho humoru Roalda Dahla. V roku 2007 nakrútil Burton temné a krvavé filmové spracovanie muzikálu Stephena Sondheima Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street (Sweeney Todd: Diabolský holič z Fleet Street) v hlavnej úlohe s Johnny Deppom a Helenou Bonham Carter. Zatiaľ posledným filmom bola Alice in Wonderland (Alica v krajine zázrakov, 2010), ktorá bola len nedávno uvedená v kinách. Burton najnovšie pripravuje nové spracovanie vlastného filmu Frankenweenie a film Dark Shadows (Temné tiene, 2012), kde opäť uvidíme v hlavnej úlohe Johnnyho Deppa.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Toto bol môj krátky pohľad na bohatú umeleckú tvorbu tejto mimoriadnej osobnosti, ktorá ovplyvnila do veľkej miery moje smerovanie aj v mojom živote a umení.

Dominik Marko

Dominik Marko

Bloger 
  • Počet článkov:  16
  •  | 
  • Páči sa:  0x

V podstate som človek z ľudu, teda jeden z mnohých. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu